Skip to main content

sumbangan ekonomi bani umayyah

Sumbangan Kerajaan Bani Umayyah Dari Segi Ekonomi

Dibandingkan dengan bidang-bidang keilmuan lain, sumbangan pemerintahan kekhalifahan Bani Umayyah di bidang ekonomi memang tidak begitu monumental, karena pada zaman pemerintahan ini, pemikiran-pemikiran ekonomi lahir bukan berasal dari ekonom murni intelektual muslim, tetapi berasal dari hasil interpretasi kalangan ilmuan lintas-disiplin yang berlatar belakang fiqh, Tasawuf, filsafat, sosiologi, dan politik. Namun demikian, terdapat beberapa sumbangan pemikiran mereka terhadap kemajuan ekonomi Islam, di antaranya adalah perbaikan terhadap konsep pelaksanaan transaksi salam , murabaha, dan muzara’ah, serta kehadiran Kitab al Kharaj yang ditulis oleh Abu Yusuf yang hidup pada masa pemerintahan khalifah Hasyim secara eksklusif membahas tentang kebijaksanaan ekonomi, dipandang sebagai sumbangan pemikiran-pemikiran ekonomi yang cukup berharga.

Dua Bentuk Ekonomi Zaman Bani Umaiyah

1.Industri Pembuatan
-segala hasil pertanian dan ternakan dijadikan bahan mentah utk diproses menjadi berbagai jenis barangan antaranya:
  • Perusahaan tenunan dari kapas yang terdapat di Nisabur.Terdapat juga permaidani yang dibuat di Parsi dan Iraq.
  • Perusahaan hasil kaca telah dilakukan di Iskandariah, Syam dan Kota Saida.
  • Perusahaan membuat tembikar yang bermutu tinggi telah di usahakan di Damsyik, Syam dan Asfahan.
  • Perusahaan membina kapal khususnya kapal perang telah di usahakan di Raudhah.

2.Perdagangan:Kota Baghdad, Basrah, Kahirah, dan Iskandariah merupakan pelabuhan penting yang menjadi pelabuhan penting yang menjadi tumpuan saudagar seluruh dunia.Hasil industri pembuatan dieksport ke luar negara seperti ke Eropah, Cina, dan India

  • Perdagangan juga berlaku melalui jalan darat yang dibawa oleh khabilah-khabilah.
Pedagang-pedagang membawa barangan ke luar negara melalui jalan dan kemudian membawa balik barangan dari luar seperti rempah, batu kapur, sutera, dan permata untuk kegunaan dalam negeri.

Sumber Kewangan Bani Umaiyah

  • Kharaj:cukai tahunan yang dikukuhkan ke atas tanah milik orang bukan islam atau tanah yang dimiliki oleh orang islam hasil daripada peperangan.
  • Zakat:pemberian wajib yang dikenakan ke atas setiap orang islam.
  • Al-Usyur:cukai kastam yang dikenakan ke atas kapal-kapal dagangan yang melalui pelabuhan islam.
  • Jizyah:cukai yang dikenakan kepada orang bukan islam yang tinggal di negara islam dan diperintah oleh orang islam.Cukai ini terhapus sekiranya orang bukan islam memeluk islam.
  • Al-Fai: Harta yang diperolehi daripada tawanan perang setelah musuh menyerah kalah.
  • Ghanimah: Hata yang diambil daripada rampasan perang setelah musuh islam kalah di dalam peperangan.
  • Huraian kemajuan ekonomi yang dicapai oleh kerajaan Bani Umaiyah
  • Pada mulanya keadaan ekonomi kerajaan Bani Umaiyah agak pincang kerana pungutan hasil negara tidak berjalan lancar dan berkurangan disebabkan banyak pihak menganggap Muaiwiyah Abi Sufian bukannya khalifah yang sah.
  • Sesudah umat islam disatukan maka segala punca ekonomi dapat dipulihkan denga baik rakyat dapat hidup dengan senang.

kesimpulan

Masa pemerintahaan kekhalifahan Umayyah berlansung selama lebih kurang 91 tahun dimulai sejak sejak Al Hasan bin Ali bin Abi Thalib menyerahkan kekuasaanya kepada Muawiyyah bin Abu Sufyan pada tanggal 25 Rabiul Awwal tahun 41 H/661 M, atau kira-kira 28 tahun setelah wafatnya Rasulullah SAW. Pemerintahan ini berakhir dengan kekalahan pasukan Khalifah Marwan bin Muhammad (khalifah Umayyah terakhir) dalam sebuah perperangan di sungai Zab (antara sungai Mosul dan Arbil), pada 131 H/748 M di bawah pimpinan Abul Abbas as-Saffah (khalifah pertama Pemerintahan Abbasiyah I), dan pada klimkasnya terjadi pada bulan Jumadil Awwal tahun 132 H /749 M Khalifah Marwan bin Muhammad dibunuh oleh Pasukan bani Abbasiyah. Hasil carian imej untuk bani umayyah

Comments

Popular posts from this blog

ADAB MENJAGA KEMUDAHAN AWAM

ADAB MENJAGA KEMUDAHAN AWAM 1.   Definisi kemudahan awam: Kemudahan yang disediakan oleh pihak tertentu untuk kegunaan orang ramai Contoh : telefon awam, dewan orang ramai 2.   Adab menjaga kemudahan awam Menggunakannya mengikut peraturan Bertimbang rasa dengan pengguna lain Melaporkan kerosakan Gunakan mengikut keperluan tanpa pembaziran Bertanggung jawab terhadap keselamatan kemudahan awam 3.   Kepentingan/faedah kemudahan awam Individu *kemudahan kepada golongan kurang mampu *menjamin kesejahteraan hidup *membantu ketika kecemasan *menjimatkan perbelanjaan Masyarakat *menjalin hubungan silaturahim *menjalin semangat perpaduan *memupuk sikap toleransi Negara *menarik pelancong *menjimatkan peruntukan kewangan *meningkatkan ekonomi 4.   Penyalahgunaan kemudahan awam a.   Menggunakan paip bomba untuk kegunaan peribadi b.   Membuat panggilan palsu kepada pihak polis/bomba c.   Membuang sampah merata-rata d.   M

KHULAFA' AR RASYIDDIN

Biodata Saidina Uthman Al- Affan Cara Perlantikan  Penentuan Mereka Yang Layak Menjadi Khalifah         Ketika hampir wafat maka Sayyidina Umar bin al-Khottab sebagai khalifah pada masa itu telah mengambil suatu tindakan yang agak berlainan sekali dengan apa yang pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w dan Sayyidina Abu Bakar dalam pemilihan kepada penggantinya sebagai khalifah yang bakal mentadbir dunia dan menjaga kesucian agama selepas kewafatannya nanti. Beliau telah menyenaraikan nama-nama calon bagi mengelak sebarang pergeseran yang mungkin berlaku sebagaimana yang pernah terjadi selepas kewafatan Rasulullah s.a.w dalam menentukan orang yang layak menjadi khalifah.Senarai itu berdasarkan kepada nama-nama sahabat yang dijamin Syurga oleh Rasulullah s.a.w. Mereka ialah Sayyidina Uthman bin Affan, Sayyidina Ali bin Abi Tholib, Saad bin Abi waqas, Zubair bin Awwam, Abdul Rahman bin ‘Auf dan Talhah bin Ubaidillah. Namanya anak beliau sendiri iaitu Abddullah bin Umar tidak

IMAM SYAFIEE

AL-IMAM AS-SYAFIE RAHIMAHULLAH RIWAYAT HIDUP AL-IMAM AS-SYAFIE RAHIMAHULLAH 1.        Riwayat hidup Al-Imam As-Syafie: Aspek Huraian Nama sebenar Muhammad bin idris bin al-abas bin uthman bin syafi’ bin as-Saib Tarikh lahir Pada bulan rejab tahun 180 Hijrah/767 Masihi. Tempat lahir Di Ghazar, daerah Usqalan, Palestin. Gelaran As-Syafie menjadi panggilan masyhurnya adalah sempena nama datunya, iaitu Syafie bin Saib. Keturunan Arab Qurasiy. Tarikh meninggal dunia Tahun 204 Hijrah/820 Masihi ketika berusia 54 tahun. Tempat meninggal dunia Di Mesir, dimakamkan disebuah masjid di Arafah, Mesir 2.        Salahsilah atau asal usul keturunan Al-Imam Syafie:        Keturunannya bertemu dengan salahsilah Nabi Muhammad S.A.W pada sebelah datunya, iaitu Abdul Manaf( datuk ke-3 baginda S.A.W dan ke-7 Al-Imam As-Syafie).        Ibunya benama Fatimah Binti Abdullah Bin Hassan Bin Ali Bin Abi Talib.        Ibubapanya berasal dari Mekah. 3