AL-IMAM AS-SYAFIE RAHIMAHULLAH
RIWAYAT HIDUP AL-IMAM AS-SYAFIE RAHIMAHULLAH
1. Riwayat hidup Al-Imam As-Syafie:
Aspek
|
Huraian
|
Nama sebenar
|
Muhammad bin idris bin al-abas bin uthman bin syafi’ bin as-Saib
|
Tarikh lahir
|
Pada bulan rejab tahun 180 Hijrah/767 Masihi.
|
Tempat lahir
|
Di Ghazar, daerah Usqalan, Palestin.
|
Gelaran
|
As-Syafie menjadi panggilan masyhurnya adalah sempena nama datunya, iaitu Syafie bin Saib.
|
Keturunan
|
Arab Qurasiy.
|
Tarikh meninggal dunia
|
Tahun 204 Hijrah/820 Masihi ketika berusia 54 tahun.
|
Tempat meninggal dunia
|
Di Mesir, dimakamkan disebuah masjid di Arafah, Mesir
|
2. Salahsilah atau asal usul keturunan Al-Imam Syafie:
Keturunannya bertemu dengan salahsilah Nabi Muhammad S.A.W pada sebelah datunya, iaitu Abdul Manaf( datuk ke-3 baginda S.A.W dan ke-7 Al-Imam As-Syafie).
Ibunya benama Fatimah Binti Abdullah Bin Hassan Bin Ali Bin Abi Talib.
Ibubapanya berasal dari Mekah.
3. Latar belakang kehidupan Al-Imam Syafie:
Dibesarkan dalam kehidupan serba kemiskinan.
Ibubapanya berasal dari Mekah dan telah menziarahi Palestin dan ketika itu beliau masih dalam kandungan ibunya.
Ketika dalam perjalanan ke Palestin, bapanya telah meninggal dunia dan tidak lama selepas itu, beliau dilahirkan.
Setelah berusia 2 tahun, beliau bersama ibunya kembali ke Makkah untuk menunaikan fardu haji dan terus menetap disa’bu Al-Haif.
Ketika berusia 20 tahun, beliau merantau kemadinah untuk berguru dengan Al-Imam Malik.
Selepas kematian Al-Imam Malik, beliau dilantik menjadi ahli tugas gurunya mengajar di masjid Nabawi, Madinah.
Beliau kemungkinan berhijrah ke Yaman setelah ditawarkan jawatan sebagai setiusaha dan penulis istimewa diperjabat di Gabenor di Nyaman.
Ketika berkhidmat di Nyaman, beliau telah difitnah sebagai pengikut mazhab syiah, lalu dipenjara Baghdad.
Kecekapannya behujah membela diri menyebabkan beliau dibebaskan oleh khalifah Harun Al-Rasyid dan diizinkan menetap di Bagdad.
Pada tahun 188 Hijrah/804 Masihi, beliau kembali semula ke Mesir.
Pada tahun 194 Hijrah/810Masihi, beliau kembali semula ke Bagdad.
Selepas 4 tahun, beliau kembali semula ke Mesir setelah menolak tawaran sebagai kadi di Bagdad.
Akhirnya terusnya menetap dan meninggal dunia di Mesir.
4. Sifat peribadi mulia Al-Imam As-Syafie:
Kuat ingatan dan terang hati.
Tekun, rajin, dan mencintai ilmu.
Sanagat memuliakan gurunya sehingga digelar “tongkat malik” kerana Imam Malik selalu memegangnya apabila berjalan kerana terlalu uzur.
Tegas pendiriannya dimana menolak jawatan kadi di Nyaman semasa zaman Khalifah Harun yang tidak menjalankan pemerintahan berlandasjan islam.
Bersuara merdu sehingga boleh membuatkan orang terpesona dan menangis termasuk Ulama sendiri apabila membaca Al-Quran.
Seorang yang tawaduk dan sangat serdehana kehidupannya termasuk pakaian dan perhiasan rumah tangganya.
Seorang ahli sukan, iaitu beliau seorang pemanah yang mahir dan penunggang kuda yang handal.
5. Bukti menunjukkan Al-Imam Syafie seorang yang kuat ingatan dan kuat menghafaz:
Menghafal keseluruh A-l-quran ketika usia 9 tahun.
Menghafaz kitab Al-Muwattak ketika usianya 10 tahun walaupun belum berguru dengan Al-Imam Malik (dalam masa 9 hari).
Dapat mengikuti dan menghafaz kesemua pelajaran yang diajar.
Sepanjang perjalanannya dari Palesti ke Madinah beliau sempat membaca Al-Quran sehingga khatam 16 kali.
Menghafaz semua buku-buku yang susah untuk dibelinya.
Menghafaz kesemua cacatannya bagi membersihkan biliknya yang dipenuhi cacatan sehingga mejadi sepi.
6. Kelebihan dan keistimewaan yang dimiliki oleh Al-Imam Syafie:
Dikatakan beliau berada dalam kandungan ibunya selamanya 2 tahun.
Semasa dalam kandungan, ibunya bermimpi keluar bintang dari perutnya dan memancarkan cahaya yang gemilang.
Menghafaz keseluruh Al-Quran ketika usia 9 tahun.
Memiliki suara yang merdu terutama apabila membaca Al-Quran dan mahir bersyair dan bersajak.
Pernah bermimpi Rasulullah S.A.W semasa remaja dimana baginda telah meraup wajahnya dan berdoa semoga Allah memberkati hidupnya.
Rajin dan gigih menimba ilmu sehingga perut tidak pernah kenyang selama 16 tahun ketika belajar.
PENDIDIKAN
1. Pendidikan Al-Imam As-Syafie:
Memulakan perlajaran belajar Al-Quran dengan Imam Ismail Kostantine sejak umur 5 tahun.
Ketika berusia 9 tahun, beliau Berjaya menghafaz keseluruh Al-Quran 30 juzuk.
Ketika berusia 10 tahun, beliau mempelajari dan menghafaz kitab Al-Muwattak (Imam Malik) walaupun belum berguru dengan imam malik.
Ketika berusia 15 tahun:
i. Diiktiraf untuk mengajar ilmu hadis di Masjid Al-Haram ketika ketiadaan guru (Imam Muslim).
ii. Menjawat jawatan mufti di Makkah.
iii. Diizinkan dan mampu memberi fatuah dihadapan masyarakat.
Ketika berusia 20 tahun, beliau merantau ke Madinah untuk berguru dengan Imam Malik, kemudian ke Iraq, Parsi, dan akhirnya kembali ke Madinah.
2. Bidang ilmu yang dipelajari dan dikuasai oleh Al-Imam As-Syafie:
a. Ilmu Al-Quran
b. Ilmu hadis
c. Selok belok bahasa arab dari pelbagai kabilah.
d. Mengusai semua lahjah bahasa dan kebudayaan arab.
e. Ilmu tafsir dan tajwid.
f. Ilmu tajwid dan sastera.
g. Mahir dalam bidang penulisan.
h. Mahir mengubah syair dan sajak yang amat indah.
3. Nama tempat dan guru Al-Imam As-Syafie menuntut ilmu:
Nama tempat
|
Nama guru
|
Makkah
|
Belajar hadis daripada:
v Sufian Bin Uyainah
v Said Bin Salam Al-Qadah
v Daud Bin Abdul Rahman Al-Atar
Belajar ilmu fiqh daripada:
v Imam Muslim Bin Khalid Al-Zanji (mufti mekah)
Belajar ilmu Quran daripada:
v Ismail Bin Qistantin
|
Madinah
|
Belajar dengan ulamak hadis:
v Al-Imam Malik Bin Anas
v Ibrahim Bin Abi Yahya As-Samie
v Muhammad Bin Said Bin Abi Fadil.
v Abdullah Bin Nafik.
|
Yaman
|
v Hisyam Bin Yusof
v Umar Bin Abi Maslamah
v Al-Auzai
v Yahya Bin Al-Hamid
|
Iraq
|
v Wakik Bin Jarah
v Hamad Bin Asamah
v Imam Abu Yusof
|
4. Bukti kegigihan dan jihat Al-Imam Syafie dalam menuntut ilmu:
a. Kemiskinan keluarganya tidak sedikitpon melemahkan semangat dan menjejasakan pengajiannya.
b. Sangat gigih, tekun dan giat meneruskan cita-cita mempelajari ilmu pengetahuan.
c. Sentiasa berada di samping guru semasa gurunya mengajar dan memberi syarahan.
d. Sanggup mengumpul batu-batu, belulang, pelepah tamar, dan tulang untuk menulis ilmu diatasnya.
e. Sanggup ketempat perhimpunan orang ramai mengutip kertas yang dibuang untuk menulis ilmu yang dipelajari.
f. Bilik tempat tinngalnya menjadi sempit kerana dipenuhi dengan kertas cacatan ilmuny.
g. Menghafaz semua ilmu yang dicatat bagi membersihkan bilikny agar kemas dan selesa.
h. Menghabiskan masa remaja dengan menuntut, menulis, dan menghafaz ilmu.
i. Sanggup berusaha mencari guru dan ulama dari pelbagai daerah dan tempat sejak berusia 20 tahun.
5. Disiplin masa yang dipraktikkan oleh Al-Imam As-Syafie iaitu membahagikan masanya kepada 3 aktiviti, iaitu:
a. 1/3 untuk menulis ilmu
b. 1/3 untuk beribadah
c. 1/3 untuk beristirehat
SUMBANGAN
1. Sumbangan Al-Imam As-Syafie kepada tamadun Islam khususnya ilmu pengetahuan:
Tokoh pembaharuan agama (mujadid) abat yang ke-2 Hijrah.
Terkenal sebagai ulama dan juga seorang pengarang yang masyhur.
Aliran pemikirannya dikenali sebagai mazhab syafie (pengasas mazhab syafie).
Digelar sebagai “bapa usul fiqh” kerana orang pertama menulis buku dalam bidang usul fiqh melalui kitabnya, Al-Risalah.
Mengasaskan kaedah tertentu dalam mengimbaskan hukum.
Mempersempitkan kegunaan akal dalam mengimbaskan hukum.
Berijtihad mengikut keadaan tempat dan suasana (lahir Qaul Qadim di bagdad dan Qaul Jadid di Mesir).
Sanagat terliti dalam mengutarakan pandangan ususnya dalam masalah fiqah.
Berhujah dengan golongan anti-hadis dan dimuatkan dalam kitabnya, Al-Risalah.
2. Hasil karya Al-Imam As-Syafie:
Diriwayatkan bahawa Al-Imam As-Syafie telah menulis lebih kurang 113 buah kitab.
Antara kitab yang terkenal ialah:
Bidang
|
Nama kitab
|
Usul fiqh
|
v Al-risalah
v Ahkam Al-Quran
v Ibtali Al-Istihsan
|
Fiqh
|
v Al-umm
v Al-fiqh
|
Hadis
|
v Ikhtilaf Al-Hadis
v Al-musnad
|
Tafsir
|
v Al-Hujjah
v Al-Ahkam Al-Quran
|
3. Jawatan yang pernah disandang oleh Al-Imam Syafie:
Memegang jawatan tertinggi dalam majlis Hal-Ehwal Agama Islam di Najran.
Tenaga pengajar di Masjidil Haram, Makkah.
4. Nama anak murid Al-Imam syafie yang masyhur:
Al-Imam Abu Ibrahim Bin Yahya Al-Muzani
Al-Imam Al-Rabik Bin Sulaiman Al-Marali
Al-Imam Abu thur
Ibrahim Bin Khalid
Al-Imam Al-Hassan Bin Mohammad As-Sabah.
Abu Yakub Al-ruwati.
Imam Ahmad Bin Hanbal
5. Cabaran yang pernah dilalui oleh Al-Imam As-Syafie:
Difitnah oleh pembesar di Najran yang tidak berpuas hati dengannya kerana diberikan jawatan yang tinggi oleh Gabenor Yaman.
Difitnah menjadi pemimpin gerakkan syiah bersama puak Bani Umaiyah berpakat untuk mendirikn sebuah kerajaan Alawiyah dan sekaligus menggulingkan kerajaan Bani Abbasiyah yang diperintah oleh Harun Al-Rasyid.
Ditangkap dan dibelunggu dengan rantai besi serta diarahkan untuk menghadap Khalifah Harun di Baghdad dengan menempuh jalan kaki selama 2 bulan.
Lantaran bijak berujah, beliau telah terlepas daripada hukuman gantung kerana dapat meyakinkan Khalifah bahawa dirinya difitnah dengan membaca ayat 5 dari surah A-Nur dan ayat 6 dari surah Al-Hujerat.
RUMUSAN
1. Al-Imam As-Syafie dari keturunan Quraisy da seketurunan dengan Nabi Muhammad S.A.W.
2. Seorang yang sangat cintakan ilmu pengetahuan.
3. Usia remajanya dihabiskan dengan menuntut ilmu yang bermanfaat.
Comments
Post a Comment